مدلسازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
علی محمودی راد؛ مرضیه صالحی دره باریک؛ روح الله تقاعدی
چکیده
یکی از مواردی که تأثیر بسزایی بر مدلسازی و حل مسائل دنیای واقعی دارد، شرایط عدم قطعیت روی پارامترها میباشد. با توجه به اینکه بسیاری از پارامترها در دنیای واقعی معمولاً مبهم و نادقیق هستند، در این مقاله، مسأله حملونقل سهبعدی که در آن، هزینههای حملونقل و تقاضاها غیرقطعی و از نوع متغیرهای فازی نوع-2 هستند، موردبررسی ...
بیشتر
یکی از مواردی که تأثیر بسزایی بر مدلسازی و حل مسائل دنیای واقعی دارد، شرایط عدم قطعیت روی پارامترها میباشد. با توجه به اینکه بسیاری از پارامترها در دنیای واقعی معمولاً مبهم و نادقیق هستند، در این مقاله، مسأله حملونقل سهبعدی که در آن، هزینههای حملونقل و تقاضاها غیرقطعی و از نوع متغیرهای فازی نوع-2 هستند، موردبررسی قرار میگیرد. بر اساس نظریه امکان فازی و تعریف اندازه اعتبار، تابع هدف مسأله را با استفاده از ارزش در معرض ریسک هزینههای کل تشکیل داده و نیازمندیهای مشتریان را با عنوان محدودیتهای اعتبار مدلسازی میشود. همچنین متغیرهای فازی نوع-2 را با روش کاهش مقادیر بحرانی امکانی به مقادیر قطعی تبدیل کرده تا مدل اصلی به دو زیر مدل برنامهریزی پارامتری عدد صحیح مختلط تبدیل شود که میتوان آنها را با روش برنامهریزی پارامتری حل کرد. بهمنظور نشان دادن کارایی روش حل پیشنهادی، یک مثال عددی حلشده است. نتایج عددی نشان میدهند که روش بهینهسازی پارامتری میتواند روش انعطافپذیر و کارآمدتری برای تصمیمگیرندگان برای مدلسازی شبکه حملونقل سهبعدی با هزینه ثابت باشد.